Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

1. Ondersteuning

Voor leerlingen met sociaal-emotionele problematiek is de mentor het eerste aanspreekpunt. Indien nodig kan er opgeschaald worden naar de leerjaarcoördinator, ondersteuningscoördinator en eventueel doorverwijzen naar een expert (school maatschappelijk werker of via de huisarts naar de psycholoog).

Leerlingen met LWOO komen in aanmerking voor extra lessen rekenen/wiskunde of Nederlands. Leerlingen hebben de mogelijkheid om zelfstandig huiswerk op school te maken. Groepsgrootte is voor b/k max. 20 leerlingen.

Op De Hef hebben we een dyslexiecoach die leerlingen met dyslexie begeleidt. Elke leerling met dyslexie krijgt een persoonlijke dyslexiekaart. Hierop staan de onderwijsbehoeften. Mogelijkheid voor auditieve/ digitale ondersteuning is mogelijk, middels Textaid.

2. Niveau/plaatsing

Leerlingen worden in principe altijd op het hoogste niveau geplaatst bij een dubbeladvies. In overleg met ouders kan er in bepaalde gevallen ook voor gekozen worden om een leerling op het laagste advies te plaatsen. Leerlingen zitten in klas 1 en 2 altijd in heterogene klassen. Eind leerjaar 2 wordt het advies pas definitief vastgesteld.

3. Doorstroommogelijkheden

Leerlingen kunnen binnen onze school van niveau wisselen, bijvoorbeeld van vmbo basis naar vmbo kader, of van vmbo kader naar mavo. Na het behalen van een diploma stromen ze door naar het mbo. Leerlingen die hun mavo diploma halen kunnen naar mbo 4 of naar de havo op de Hugo de Groot.

4. Vakkenpakket

De sectoren in de bovenbouw zijn PIE (produceren-installeren-energie), BWI (bouwen-wonen-interieur), Z&W (zorg en welzijn) en E&O (economie en ondernemen).

MAVO leerlingen volgen het sectorvak T&T. Behalve Engels krijgen de leerlingen die mavo volgen ook Duits. In de bovenbouw kunnen leerlingen die Z&W gekozen hebben een keuze maken tussen wiskunde of maatschappijkunde.

5. Monitoren voortgang

Samenwerking met ouders is op De Hef een belangrijk speerpunt. Ouders worden gezien als gelijkwaardige gesprekspartners. In de tweede schoolweek van het schooljaar worden ouders uitgenodigd voor het kennismakingsgesprek. Tijdens dit mentor-ouder-leerling (MOL) gesprek zijn  vooral de ouders en leerlingen aan zet. Wat moet de school weten over de leerling en de thuissituatie om zo goed mogelijk onderwijs te kunnen bieden. In december wordt de voortgang besproken. Ouders hebben de mogelijkheid om met vakdocenten in gesprek te gaan. In maart volgt een tweede voortgangsgesprek en aan het einde van het schooljaar hebben ouders de mogelijkheid om een gesprek te voeren ter afsluiting van het schooljaar. Tussendoor is er regelmatig contact over cijfers, gedrag, werkhouding en verzuim.

In Magister kunnen ouders de resultaten en het rooster van hun kind zien. We gebruiken de HEF-app om berichten te sturen naar ouders. Ook kunnen de ouders kunnen ziekmeldingen doorgeven via de HEF-app.

6. Veiligheid

Pesten nemen we zeer serieus. We hebben een duidelijk anti-pestbeleid en werken met vertrouwenspersonen. De anti-pestcoördinator ondersteunt docenten bij pestgedrag in de klas. Ook werken we aan sociale vaardigheden en een veilige schoolomgeving in de Hef-les. Ook werken we nauw samen met JOZ, de wijkagent en buurtbewoners. Zo maken we veiligheid bespreekbaar en zorgen we voor een veilige leeromgeving in en rondom de school.

7. Resultaten

We zijn erg tevreden over onze resultaten. De opstroomcijfers op De Hef zijn veel hoger dan het landelijke gemiddelde. Dit betekent dat wij leerlingen kansen bieden. Veel leerlingen die met enorme leerachterstanden binnenkomen, halen toch binnen 4 jaar het vmbo-diploma. Op vmbo basis is dit zelfs 100%. We weten wat goed gaat en weten ook wat beter kan. We kijken kritisch naar ons handelen en onze resultaten en communiceren hier open over met leerlingen en ouders. De jaarlijkse tevredenheidpeiling is voor ons een heel belangrijk instrument dat ons veel waardevolle informatie geeft.